FUNdamentals

(piger  6-8 år, drenge 6-9 år)

Udvikling af fundamentale motoriske færdigheder, herunder balance, koordination og smidighed.

Balance

(Rekvisitter: Bænk og fægtehandske)

  1. Børnene stiller op på en lang række efter en bænk, som er opstillet på midten af gulvet. Børnene har en fægtehandske placeret på hovedet og skal gå på bænken og hoppe ned på gulvet med handsken blivende på hovedet.
  2. Baglæns gang på bænk med fægtehandske på hovedet.
  3. Sidelæns gang på bænk med fægtehandske på hovedet.
  4. Børnene er fordelt ud på flere pister og skal nu gå med handsken på hovedet. Når træneren klapper, skal de sætte sig ned på gulvet og rejse sig op igen uden at handsken flader af.
  5. Har man optegnede linjer i træningslokalet kan man lave fangeleg på linjerne – med eller uden handske på hovedet.

Øvelser med makker

  1. Børnene står to og to overfor hinanden med håndfladerne pegende mod hinanden i skulderhøjde. Børnene skiftes til at skubbe til hinandens hænder og dermed ”vælte” hinanden ud af balance.
  2. Børnene står to og to med ryggen mod hinanden og armene flettet sammen. De skal sætte sig ned på gulvet og rejse sig op igen. Arme og ryg skal forblive sammen.

Koordination

  1. Almindeligt løb, hvor armene svinges fremad.
  2. Almindeligt løb, hvor armene svinges hver sin vej.
  3. Almindeligt løb, med skiftevis højre og venstre knæløftning og modsat hælspark.
  4. Krydsløb, hvor der skiftevis krydses over højre og venstre ben.
  5. Sprællemand med forskellige ben og arm variationer.

Øvelser med makker:

(Rekvisitter: Sko eller fægtehandske)

  1. Børnene står overfor hinanden med et par meters mellemrum.  De kaster enten en handske eller en sko til hinanden (øje-hånd-koordination).
  2. Børnene ligger overfor hinanden med hænder og tæer i gulvet og armene strakt. Børnene skal forsøge at ramme hinandens hænder og samtidig undgå at blive ramt.

Smidighed

1. Brændehuggeren: Børnene står med let spredte ben og fletter fingrene foran lårene. De løfter armene op over hovedet og svinger ”øksen” ned til tæerne. Ved denne øvelse strækker børnene primært benenes bagside.

2. Søløven: Børnene ligger som udgangspunkt på maven og strækker armene, så der svajes i ryggen. Stræk af rygsøjlen.

3. Bjerget: Børnene stiller sig på alle fire og danner et V, begge hænder og fødder er placeret i gulvet.

4. Kyllingen: Børnene griber fat om anklen og fører hælen bagud, så benet er helt bøjet. De kan nu hoppe rundt på et ben, som en kylling. Øvelsen strækker primært forsiden af låret.

5. Krigeren: Børnene står i “udfald” og strækker skiftevis til højre og venstre side.

Lege

(Rekvisitter: Fægtehandske og bold)

  1. Handskeleg: Børnene har hver en handske sat fast i buskekanten, det gælder så om at indsamle så mange handsker som muligt på 10-12 minutter – ved at stjæle handsker fra de andre.
  2. Tunnelstafet: Børnene deles op i to hold med lige mange deltagere. Hvert hold stiller sig på en lang række med ryggen til hinanden og med skulderbreddes afstand mellem benene. Holdene starter for enden af pisten og har hver en bold, som skal trilles igennem alle alles ben. Når bolden når den sidste deltager, løber han/hun op forrest i rækken og triller bolden igennem tunnelen. Vinderen er fundet, når et af holdene har nået den anden baglinje på pisten.
  3. Trillebørsstafet: Børnene går sammen to og to. Alle hold starter ved baglinjen af pisten og går trillebør til den modsatte baglinje, hvor de skifter.
  4. Kædetagfat: Et enkelt barn starter med at være fanger. Når barnet fanger den første, hænger de sammen. De skal nu sammen fange to ”frie”. Når kæden består af  fire, deles den i to. Legen fortsættes, indtil der er en ”fri” tilbage.