Fægteafstand A 1

A.1. Fægteafstand – alle bevægelser – Par/ lektion

Beskrivelse:

Hensigten med dette afstandskoncept er at give konkrete værktøjer til forståelse af begrebet “fægteafstand” og lære børn og begyndere afstandsfornemmelse uden eller med våben. Det abstrakte gøres konkret. Når konceptet bruges i længere tid, er det en nem måde at arbejde med fægteafstand i såvel lektioner som kamp.

  • Engarde
  • A) stræk arm og rør træners brystkasse/mave (gentag x gange).
  • B) Lav et rompé – stræk arm og ram med marché (gentag x gange).
  • C) Lav 2 rompé – stræk arm og ram med udfald (gentag x gange).
  • D) Lav 3 rompé – stræk arm og ram med marché-udfald.

Fokuspunkter:

  • Korrekt afstand
  • Korrekte bevægelser

Variationer:

Progressioner:

  • Kårde/sabel – samme øvelser, men rør makkers hånd.
  • Med våben: Ram pude/mål i stedet for makker – husk maske
  • Med våben: Ram makkers bryst (Lektion)(husk masker)
  • Med våben: Ram makkers hånd (husk handsker og masker)(lektion)

Afstandskonceptets brug i lektion: Bemærk, at grundidéen i konceptet er, at fægteren altid selv skaber afstanden og derfor selv skal finde den rigtige afstand i forhold den benbevægelse, der skal laves. Det indebærer, at træneren og fægteren arbejder konsekvent med konceptet og at træneren kun yderst sjældent giver/tilpasser/korrigerer afstanden ved selv at flytte sig.